Na acht maanden flink door bikkelen is het al zover: de spooronderdoorgang is zichtbaar! Natuurlijk moet er nog een hele hoop gebeuren, maar over iets meer dan een jaar is ’t een feit: dan fiets, wandel of rijd je onderdoor het spoor in plaats van eroverheen.

Treinvrije periodes

Dit jaar waren er twee treinvrije weekenden gepland om de werkzaamheden rondom het spoor uit te kunnen voeren. We zijn heel blij dat beide weekenden goed zijn verlopen en dat al het werk wat gepland stond ook daadwerkelijk is uitgevoerd.

Wat ’n weekend…

Afgelopen weekend zijn de spoordekken op hun plaats gereden, wat was dat een spectaculair zicht! Honderden toeschouwers keken live en via de webcam toe hoe met minutieuze precisie de kolossen werden ingereden. Om de dekken van zo’n miljoen kilo per stuk in te rijden, werden de transportkarren van Mammoet ingezet. Dit deden we in een heleboel kleine stapjes met behulp van GPS en duurde bij het eerste dek zo’n 2,5 uur, het tweede dek duurde ongeveer een half uurtje. Hoe dat in z’n werk ging, zie je in deze timelapse.
In 76 uur werd het bestaande spoor verwijderd en de spoorzone ontgraven. Na de nodige voorbereidingen werden toen de gigantische spoordekken ingereden. Vervolgens werden de overgangsconstructies aangebracht en het spoor teruggebouwd, ruim op tijd werd het spoor weer overgedragen aan ProRail.

Trots!

Een dik vet compliment is op z’n plaats voor onze hoofdaannemer Gebr. De Koning en al hun partners: Mammoet, Inrail B.V. Spoorveiligheid, SWIETELSKY RAIL BENELUX B.V., Kloosterman BV, Van der Jagt Groep, Jetmix B.V., Haringman Betonwaren, Volker Stevin Kabelwerken Railinfra (VSKR) en Kraanverhuur Melis Middelburg B.V en onze samenwerkingspartner ProRail. Door hun tomeloze inzet en nauwe samenwerking is alles volgens het boekje verlopen!

En nu?

We hebben nog ongeveer een jaar nodig om de nieuwe weg aan te leggen en de onderdoorgang af te maken. Voorlopig blijft het uitkijkplatform aan de zuidkant van het station dus gewoon staan! De komende periode gaan we verder met het aanbrengen van de wanden en de vloeren van de toeritten. De bouwkuip onder het spoor wordt weer dichtgezet met schermen en onder water gezet. Dit doen we, zodat we de bouwkuip verder kunnen verdiepen. Met een zandzuiger zorgen we er dan voor dat de onderdoorgang zijn uiteindelijke diepte bereikt.
Afgelopen weekend is er onder de spoorbaan al tot 4 meter ontgraven, vanwege de opwaartse druk van het grondwater wordt het resterende gedeelte grond weggezogen als de bouwkuip onder water staat. Nadat we de juiste diepte hebben bereikt, brengen we onderwaterbeton aan en wordt de bouwkuip leeggepompt. Op het onderwaterbeton worden de vloer en wanden van de spoorkruising gebouwd.

Om de stand van het grondwater te reguleren is het nodig om te bemalen. We pompen dan vanuit de diepe laag in de bouwput grondwater op om deze vervolgens een klein stukje verderop weer in de grond te pompen. Zo voorkomen we dat de grondwaterstanden buiten de bouwkuip ook zakken.
In de brede omgeving wordt dit zorgvuldig gemonitord met peilbuizen: buizen in de bodem waardoor we de grondwaterstand kunnen meten. Omdat we de grondwaterstanden al vijf jaar meten, hebben we een goed beeld van de schommelingen in droge en natte perioden. Zo weten we wat de reguliere waarden horen te zijn. Bij overschrijding van deze waarden wordt ingegrepen door bijvoorbeeld meer water de bodem in te pompen. Meer weten? We vertellen het je graag!

Nog vragen?

Je bent altijd welkom in ons informatiecentrum aan Lijnbaan 14 op woensdagmiddagen tussen 16.00-17.00 uur. Natuurlijk kun je ook bellen met projectmanager Victor de Vries via 0113-249698 of een e-mail sturen: v.de.vries@goes.nl.