De aanleiding
In 1865 is de spoorlijn naar Vlissingen aangelegd. Goes werd op de gebruikelijke afstand van ’20 minuten gaans’ gepasseerd. De Frans den Hollanderlaan vormde de verbinding tussen het station en de stad. De overweg aan de Van Hertumweg verbond Goes met het achterland. Sinds die tijd is er veel veranderd…

Goes is gegroeid en maakte een sprong over het spoor. Het verkeer in de stad werd drukker en drukker en ook het aantal treinen nam toe. Deze – geleidelijke – veranderingen maken het noodzakelijk om de spooronderdoorgang aan te leggen. We staan allemaal weleens te wachten voor de gesloten spoorbomen. Dit kan soms best vervelend zijn. Bovendien is het niet goed voor de doorstroming van het verkeer in de binnenstad en een spoorwegovergang is altijd een risico voor de verkeersveiligheid. Om de verkeersdoorstroming en verkeersveiligheid te verbeteren, gaan we voortaan onder het spoor door in plaats van er overheen.

Er onderdoor!
Sinds april 2020 kunnen we onder het spoor door! De onderdoorgang is aangelegd op het voormalige P&R-terrein aan de Lijnbaan en loopt onder het spoor door, tot in het Stationspark. Hier is de onderdoorgang middels een nieuwe weg en ovonde, een ovale rotonde: het Hartmanplein, aangesloten op de bestaande rotonde Poelplein. Aan de noordzijde is de onderdoorgang aangesloten op de bestaande weg met een nieuwe rotonde: het Kompasplein.

Kunstwerk
De spooronderdoorgang is niet alleen een goede en veilige verbindingen tussen het centrum en Goes-Zuid, maar ook een heus kunstobject! Zowel de wand in de binnenbocht als de wand in de buitenbocht van de spooronderdoorgang zijn voorzien van kunst. De kunstwerken zijn speciaal voor de onderdoorgang ontworpen door kunstenaar George Schade. George is een Goese kunstenaar met een voorkeur voor abstract / concreet werk. Zijn werk is opgenomen in internationale musea en bekroond met diverse awards.

 

Heeft u vragen?

Wie zijn er betrokken bij dit project?
John Dorreman
ONZE PARTNERS
Heeft u vragen? Kilk dan hier, we helpen u graag