De aanleiding
In 1865 is de spoorlijn naar Vlissingen aangelegd. Goes werd op de gebruikelijke afstand van ’20 minuten gaans’ gepasseerd. De Frans den Hollanderlaan vormde de verbinding tussen het station en de stad. De overweg aan de Van Hertumweg verbond Goes met het achterland. Sinds die tijd is er veel veranderd…

Goes is gegroeid en maakte een sprong over het spoor. Het verkeer in de stad werd drukker en drukker en ook het aantal treinen nam toe. Deze – geleidelijke – veranderingen maken het noodzakelijk om de spooronderdoorgang aan te leggen. We staan allemaal wel eens te wachten voor de gesloten spoorbomen. Dit kan soms best vervelend zijn. Bovendien is het niet goed voor de doorstroming van het verkeer in de binnenstad en een spoorwegovergang is altijd een risico voor de verkeersveiligheid. Om de verkeersdoorstroming en verkeersveiligheid te verbeteren, gaan we voortaan onder het spoor door in plaats van er overheen.

Er onderdoor!
We zijn druk bezig met de uitvoering van de spooronderdoorgang en een nieuwe weg nabij de Van Hertumweg, de Terwellegang. De onderdoorgang wordt aangelegd op het voormalige P&R-terrein aan de Lijnbaan en loopt onder het spoor door, tot in het Stationspark. Hier wordt de onderdoorgang middels een nieuwe weg en ovonde, een ovale rotonde: het Hartmanplein, aangesloten op de bestaande rotonde Poelplein. Aan de noordzijde sluiten we de onderdoorgang aan op de bestaande weg met een rotonde, het Kompasplein. Eind 2019 starten we met de aanleg van de nieuwe weg en de rotondes.

Er wordt niet alleen een onderdoorgang aangelegd, ook in de omgeving gaan we flink aan de slag. We knappen het bussenplein op, maken een nieuw plein aan de zuidzijde, leggen twee nieuwe rotondes aan, verbeteren het Poelplein, verplaatsen het P&R-terrein, herinrichten het terrein en heffen de spoorwegovergang bij de Van Hertumweg op.

Kunstwerk
De spooronderdoorgang wordt niet alleen een goede en veilige verbindingen tussen het centrum en Goes-Zuid, maar ook een heus kunstobject! Zowel de wand in de binnenbocht als de wand in de buitenbocht van de spooronderdoorgang worden subtiel voorzien van kunst. De kunstwerken zijn speciaal voor de onderdoorgang ontworpen door kunstenaar George Schade. George is een Goese kunstenaar met een voorkeur voor abstract / concreet werk. Zijn werk is opgenomen in internationale musea en bekroond met diverse awards. Lees hier meer over het kunstontwerp.

Voorbereiding
Voordat we de Terwellegang in gebruik kunnen nemen moet er nog heel wat gebeuren. De voorbereidende werkzaamheden (verleggen kabels en leidingen, aanpassen inritten bedrijven, verplaatsen fietsenrekken, opbreken en tijdelijk aanleggen van bestaande wegen en fiets-en voetpaden en saneren van de ondergrond) zijn uitgevoerd. We zijn druk bezig met de realisatie van de onderdoorgang. In de eerste helft van 2020 kan het verkeer naar verwachting gebruik maken van de onderdoorgang. We hebben dan nog een even nodig om het gebied helemaal in te richten. Naar verwachting is de nieuwe situatie eind 2020 gereed.

Planning

Eerste helft 2020 // Onderdoorgang in gebruik / Spooronderdoorgang

Eind 2020 // Nieuwe situatie definitief / Spooronderdoorgang

Eind 2020 // Nieuwe situatie definitief / Spooronderdoorgang

Heeft u vragen?

Wie zijn er betrokken bij dit project?
ProRail Publiekscontacten
John Dorreman
ONZE PARTNERS
Heeft u vragen? Kilk dan hier, we helpen u graag