De aanleiding
Met de aanleg van de spooronderdoorgang zal het verkeer voortaan via de onderdoorgang naar de zuidkant van de stad gaan, de verwachting is dat hierdoor de verkeersdruk in de M.A. de Ruijterlaan verder zal toenemen. Op dit moment is het voor fietsers, voetgangers en autoverkeer al lastig oversteken op het kruispunt. Het is daarom noodzakelijk om het kruispunt M.A. de Ruijterlaan / W. Barentszstraat aan te passen om oversteken gemakkelijker en veiliger te maken. 

Het plan
De rotonde wordt buiten het verkeer om gebouwd. De rotonde wordt ingericht als keervoorziening aan het uiteinde van de onderdoorgang, waardoor het verkeer vanaf het Marconigebied eerst rechtsaf gaat, de rotonde rondrijdt en zo richting het centrum kan. Links afslaan vanuit het Marconigebied is dan dus niet meer mogelijk. Op termijn willen we ook de meubelboulevard op deze rotonde ontsluiten.

Fietsers en voetgangers kunnen nu op twee plekken oversteken, dit wordt één punt. Voetgangers en fietsers hebben voorrang en zo kunnen zij veiliger oversteken. Het wordt een gefaseerde oversteek, zodat met name voetgangers halverwege de oversteek veilig kunnen wachten indien nodig. Er komt vanaf de rotonde een dubbelzijdig fietspad aan één zijde van de weg richting het Hartmanplein en het Poelplein.

Planning

Najaar 2019 // Start werkzaamheden / Kompasplein

Voorjaar 2020 // Rotonde gereed / Kompasplein

Heeft u vragen?

Wie zijn er betrokken bij dit project?
Victor de Vries
ONZE PARTNERS
Heeft u vragen? Kilk dan hier, we helpen u graag