De aanleiding
Met de aanleg van de spooronderdoorgang gaat het verkeer voortaan via de onderdoorgang naar de zuidkant van de stad. De verwachting is dat hierdoor de verkeersdruk in de M.A. de Ruijterlaan toeneemt. Bij de vorige situatie was het voor fietsers, voetgangers en autoverkeer al lastig oversteken op het kruispunt. Het was daarom noodzakelijk om het kruispunt M.A. de Ruijterlaan / W. Barentszstraat aan te passen om oversteken gemakkelijker en veiliger te maken. 

Wat is er gebeurd?
De rotonde: Kompasplein is aangelegd. De rotonde is buiten het verkeer om gebouwd. De rotonde is ingericht als keervoorziening aan het uiteinde van de onderdoorgang, waardoor het verkeer vanaf het Marconigebied eerst rechtsaf gaat, de rotonde rondrijdt en zo richting het centrum kan. Links afslaan vanuit het Marconigebied is dus niet meer mogelijk. Op termijn willen we ook de Ringbaan West op deze rotonde ontsluiten.

Fietsers en voetgangers konden in de oude situatie op twee plekken oversteken, dit is nu één punt geworden. Voetgangers en fietsers hebben voorrang en zo kunnen zij veiliger oversteken. Het is een gefaseerde oversteek, zodat met name voetgangers halverwege de oversteek veilig kunnen wachten indien nodig. Er is vanaf de rotonde een dubbelzijdig fietspad aan één zijde van de weg richting het Hartmanplein en het Poelplein. De fietsoversteek is verhoogd en er is een goede wachtruimte voor voertuigen. De chauffeurs hebben goed zicht op de kruisende fietsers.

 

Heeft u vragen?

Wie zijn er betrokken bij dit project?
Victor de Vries
ONZE PARTNERS
Heeft u vragen? Kilk dan hier, we helpen u graag